Overleven zonder marktstrategie. Kan dat nog?

Werken bedrijven waarbij het goed gaat actiever aan hun marktstrategie dan bedrijven waarmee het minder goed gaat? Een vraag die in me opkomt op basis van mijn eigen ervaringen.

 

Verkeerde aanname

Ik houd me bezig met marktstrategieën: plannen maken en uitvoeren om een bedrijf of samenwerking succesvol te laten zijn in de markt. De kunst hierbij is het maximale te halen uit de driehoek marktvraag, benutten waar je goed in bent en concurrentie. Het mooie aan mijn werk is dat ik voor mijn klanten een koers mag uitzetten waar ze jaren profijt van ondervinden.

In het begin van mijn ondernemerschap dacht ik kleine en middelgrote bedrijven te kunnen helpen die het moeilijk hebben. Zoals een aannemer die ten onder dreigde te gaan in de crisis. Bij dit type bedrijven heb ik echter geen opdracht weten binnen te halen. Ik heb ze niet kunnen overtuigen van het feit dat een goede marktstrategie hun bedrijf op koers kan zetten. Terwijl de signalen om dit wel te doen voor het oprapen lagen: zware prijsgevechten, klanten die projecten stilzetten, concurrenten die het loodje leggen, et cetera.

 

Logisch

Opmerkelijk genoeg heb ik tot nu toe alleen maar klanten gewonnen met wie het goed gaat. Bedrijven die vanuit eigen kracht groot zijn geworden en in een nieuwe fase van hun bedrijfsontwikkeling terecht zijn gekomen. Het staat voor hen als een paal boven water dat een doordachte strategie hun positie kan verstevigen. Eigenlijk wel logisch. Juist door strategisch inzicht hebben zij hun positie verworven.

 

Onderscheidend

Ondanks de goede uitgangspositie van mijn klanten, hebben ook zij te maken met tegenwind en blijkt het verstevigen van de marktpositie niet vanzelf te gaan. Toenemende concurrentie, tegenvallende vraag of conflicten met partners zien ze vaak aankomen. Hoe ermee om te gaan, is een ander verhaal. Ik heb ook klanten die kampen met wildgroei, ontstaan door in te springen op allerlei kansen in de markt. Na verloop van jaren hebben deze bedrijven een bak vol aan markten, producten en diensten. Maar of het allemaal even rendabel is, is de vraag. Wat deze bedrijven in het goede geval onderscheidt van hun concurrenten, is dat zij op een gegeven moment de strategie herijken. Ze realiseren zich dat ze zonder herziene strategie niet verder komen. Ze zijn bereid zaken anders te gaan aanpakken.

 

Kansen

In de basis willen de meeste bedrijven hetzelfde: toekomstbestendigheid en groei. De categorie bedrijven die het meest baat heeft bij een goede marktstrategie, is naar mijn ervaring tot nu toe moeilijk te overtuigen van het belang ervan. Het zijn de bedrijven waar het goed mee gaat die actief bezig zijn met hun strategie.

Voor u klinkt dit wellicht logisch, maar voor mij reden om mijn eigen strategie aan te passen?

 

Nieuwsgierig naar de redenen waarom bedrijven hun strategie herzien? Dan is deze blog wellicht interessant.

 

Nog geen reacties

Laat een bericht achter

dided.nl download