10 Stappenplan bedrijfsoverdracht

In 10 stappen aan het roer.
Voorbereiding op een bedrijfsoverdracht die persoonlijke doelen en zakelijke focus combineert.

Beginsituatie

Een opdracht met betrekking tot de eigendomsoverdracht van een familiebedrijf. Om zich voor te bereiden is met de nieuwe eigenaar een 10 stappenplan opgezet. De nieuwe eigenaar wil zich voorbereiden op de aandelenoverdracht en zijn nieuwe positie binnen het bedrijf.
Het 10 stappenplan richt zich op het verfijnen van de visie op het bedrijf en specifieke onderdelen die voor hem belangrijk zijn.

Het plan is op maat gemaakt. Het wordt uitgevoerd naast de afwikkeling van bijvoorbeeld de financiële- en juridische aspecten.

Uitvoering van de opdracht

Voor deze opdracht was 2,5 jaar tijd tot aan de formele aandelenoverdracht.
Het 10 stappenplan is daarom uitgesmeerd over 10 kwartalen.

Met de klant zijn 9 thema’s benoemd welke voor hem van belang zijn met betrekking tot de bedrijfsoverdracht.
Thema’s die zijn benoemd zijn onder andere het verdienmodel, leiderschap, cultuur en team, financiering, visie, ‘plaveien van de weg’ (interne communicatie, functieprofiel, hindernissen, et cetera) en ‘de kern van succes’.
Deze thema’s zijn geprobeerd en verdeeld over de kwartalen. Per thema zijn twee zaken vooraf vastgelegd. Ten eerste de zakelijke / bedrijfsmatige aspecten waar aandacht voor nodig is (verdieping van – of sparren over onderwerpen). Ten tweede de onderwerpen die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling.

Eindresultaat

De klant heeft zijn idee over de koers van het bedrijf verduidelijkt. Hij heeft een duidelijk beeld welke positie hij binnen het bedrijf wil invullen. Daarnaast geeft de klant aan dat het 10 stappenplan er voor zorgt dat structureel aandacht wordt besteed aan de overdracht. Dit voorkomt dat de voorbereiding continu vooruit wordt geschoven door toedoen van de waan van de dag.
Dided heeft deze klant een grote sprong zien maken. Zowel inhoudelijk alswel op het gebied van zelfvertrouwen. Daarnaast is met de klant meermaals gesproken over de persoonlijke drijfveren om het stokje over te nemen. Een weloverwogen besluit om het bedrijf over te nemen omdat de klant hier persoonlijk voor gemotiveerd is en dus niet alleen omdat het een familiebedrijf is.

Nog geen reacties

Laat een bericht achter

dided.nl download